ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္
Sunday, March 11, 2012
စည္းလုံးျခင္းသည္ အင္အား
အရာရာတုိင္းတြင္ အနိမ့္အျမင့္၊ အက်ဥ္းအက်ယ္၊ အေသးအႀကီး၊ ေအာင္ျမင္ျခင္း ရႈံးႏွိမ့္ျခင္း စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။ ထိုတန္ဖုိးမ်ားအတြက္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈစံႏႈန္း အေသးအႀကီး အင္အားအေလ်ာက္ ရလာဒ္အက်ဳိးမ်ားလည္း ကြဲျပားလာခဲ့ရသည္။ လူသားတစ္ဦး၊ လူမ်ဳိးတစ္စု၊ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ နယ္ပယ္ အသီးသီးတြင္ ေအာင္ျမင္မႈ က်ရႈံးမႈတုိ႔သည္ ယင္းတုိ႔၏ စည္းလုံးျခင္းအင္အားေပၚတြင္ အေျခခံသည္။
စည္းလုံးျခင္းအင္အားဆုိရာ၌ “စည္း” ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အဓိပၸာဖြင့္ဆုိခ်က္ကုိ ျမန္မာအဘိဓာန္ ၌ ေအာက္ပါအတုိင္း ဖြင့္ဆုိထားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ (၁) ပုိင္းျခားသတ္မွတ္ထားေသာ ျခံ၀င္းအကာအရံ၊ အေရးအေၾကာင္း၊ နယ္နိမိတ္။ (၂) က်င့္၀တ္စည္းကမ္း။ (၃) သီဆုိတီးမႈတ္ရာတြင္ အျဖတ္အရပ္ ကန္႔ သတ္ေပးေသာတူရိယာ။ (၄) တီးမႈတ္သီဆုိရာတြင္ စည္းတူရိယာသံျဖင့္ ကန္႔သတ္ေပးေသာ အျဖတ္အရပ္ ႏွင့္ စု၍ခ်ည္ေႏွာင္ျခင္း ဟူ၍ ျဖစ္ေပသည္။ “စည္းလုံး” ဟူေသာ ေ၀ါဟာရကုိမႈ ညီညြတ္သည္၊ ပူေပါင္းသည္ ဟု ဖြင့္ဆုိထားသည္။ ၿခဳံ၍ဆုိရေသာ္ ကန္႔သတ္ေပးျခင္း၊ ေသးငယ္သည့္ အရာမ်ားကုိ ေပါင္းစည္းေပးျခင္း ဟုနားလည္ႏုိင္သည္။
(၁) လႈပ္ရွားႏုိင္၊ ထမ္းပုိးပင့္မႏုိင္သည့္ ကာယစြမ္းအား။ ခြန္အား။ (၂) ခုိင္ခံ့မ်ားျပားေသာ အစု အေ၀း၊ အထုအထည္၊ အေရတြက္ပမာဏဟု “အင္အား” ကုိ အဓိပၸာယ္ႏွစ္မ်ဳိးဖြင့္ဆုိထားသည္။ တစ္စုံ တစ္ခုကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္း၊ လုပ္ကုိင္ႏုိင္စြမ္း၊ ေထာက္ပ့ံေပးႏုိင္စြမ္းကုိ ဆုိလိုေၾကာင္း သိသာထင္ရွား ေပသည္။ ေရာက္လုိရာပန္းတုိင္၏ ရေၾကာင္းေရာက္ေၾကာင္း တစ္ခုျဖစ္သည္။
ဤသုိ႔ဆုိလ်င္ အင္အားျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းသည္ စည္းလုံးျခင္းျဖစ္ၿပီး ထုိစည္းလုံးျခင္းျဖင့္သာ လွ်င္ ေလွ်ာက္လွမ္းရာနယ္ပယ္အသီးသီးတြင္ အႏုိင္ရမႈ၊ ေအာင္ျမင္မႈပန္းတုိင္သုိ႔ ေရာက္ရွိႏုိင္သည္။ ဤသုိ႔ေသာအဓိပၸာယ္ျဖင့္ “စည္းလုံးျခင္းသည္ အင္အား” ဟု လူအမ်ားေျပာဆုိသုံးႏႈန္းေနၾကျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
“စည္းလုံးျခင္းသည္ အင္အား” ဟူေသာ ဆုိရုိးစကားကုိ လူသားမ်ဳိးႏြယ္စု အဆက္ဆက္ေျပာဆုိခဲ့ ၾကေပလိမ့္မည္။ သုိ႔ေသာ္ မည့္သည့္ အခ်ိန္မွ် ေဟာင္းႏြမ္းရုိးအီသြားမည့္ စကားလုံးမဟုတ္ေခ်။ ယေန႔ အခ်ိန္ထိ စည္းလုံးညီညြတ္မွ အားရွိသည္၊ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္သည္၊ ၿပီးေျမာက္သည္ဟု တြင္တြင္ႀကီး ေျပာဆုိ ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။ စည္းလုံးျခင္းျဖင့္ အင္အားျဖစ္ဖုိ႔ သုိ႔မဟုတ္ အင္အားရွိေသာ စည္းလုံးျခင္းျဖစ္ဖုိ႔ စည္း လုံးညီညြတ္မႈပုံစံႏွင့္ စည္လုံးညီညြတ္မႈ တည္ေဆာက္နည္းစနစ္ဟု အပို္င္းႏွစ္ပုိင္း ခြဲျခားထားသင့္သည္။
စည္းလုံးညီညြတ္မႈပုံစံကို တည္ေဆာက္ရာတြင္ ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္၊ စီးပြားေရးနယ္ပယ္၊ လူမႈေရး နယ္ပယ္၊ကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈနယ္ပယ္ဟု နယ္ပယ္ေပါင္းမ်ားစြာရွိသည့္အတြက္ ေယဘုယ် အေျခခံစည္းလုံး ညီညြတ္မႈပုံစံကုိ တည္ေဆာက္ရန္လုိေပသည္။ ၄င္းကုိ ကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈနယ္ပယ္တြင္ သမုိင္းအစဥ္ အလာႀကီးမားဆုံးျဖစ္ေသာ ေဂါတမဗုဒၶ၏ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းတည္ေဆာက္ပုံႏွင့္ တည္ေဆာက္နည္းတုိ႔ကို မ႑ဳိင္ထားၿပီး ေဆြးေႏြးတင္ျပလုိေပသည္။ ရုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာညီညြတ္မႈ ကာယသာမဂၢီႏွင့္ နာမ္ပုိ္င္းဆုိင္ရာ ညီညြတ္မႈ စိတၱသာမဂၢီဟု ညီညြတ္မႈႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ ထုိတြင္ စိတၱသာမဂၢီသည္ ပုိ၍အေျခခံက်၏။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ေကာသမၺီျပည္အနီး ၀ါးေတာအရပ္၌ သီတင္းသုံးေနထုိင္ၾကေသာ အရွင္အ ႏုရုဒၶါ၊ အရွင္နႏၵိယ၊ အရွင္ကိမိလမေထရ္ျမတ္သုံးပါးတုိ႔၏ ညီညြတ္စြာေနထုိင္က်င့္ၾကံပုံကုိ စံနမူနာအျဖစ္ ခ်ီးက်ဴးစကားျမြတ္ၾကားခဲ့သည္။ ထုိမေထရ္ျမတ္သုံးပါသည္ ခႏၶာကုိယ္ သုံးကုိယ္ကြဲေနလင့္ကစား ႏုိ႔ႏွင့္ေရ ေရာသကဲ့သုိ႔ စိတ္ကား တစ္စိတ္တည္းျဖစ္ေအာင္ေနႏုိင္ၾက၏။ တစ္ပါးႏွင့္တစ္ပါး ေမတၱာႏွင့္ယွဥ္ေသာ ကာယ ကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံတုိ႔ကုိ မ်က္ေမွာက္မ်က္ကြယ္ ႏွစ္သြယ္လုံး၌ ထားရွိၾက၏။ မိမိစိတ္အလုိကုိ ဖယ္ထား၍ က်န္ႏွစ္ပါးစိတ္ကုိဦးစားေပးၾက၏။ ခ်ိဳျမိန္သာယာေသာစကား၊ ၀မ္းေျမာက္ဖြယ္စကား၊ ျပႆနာအေမးအေျဖ စကား၊ တရားစကားတုိ႔ကုိသာ ေျပာၾကားၾက၏။ “ငါ့သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္တုိ႔သည္ သီလဂုဏ္၊ အက်င့္ ဂုဏ္တုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံၾက၏၊ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ ေကာင္းမြန္ေသာ သီတင္းသုံးေဖာ္တုိ႔ႏွင့္ ေနရသည္မွာ အရေတာ္စြ၊ ကံေကာင္းစြ” ဟူ၍ဂုဏ္ေက်းဇူးတုိ႔ကုိသာ ေအာင္းေမ့ေနၾက၏။ ယခုေခတ္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ ပုတ္ခတ္ေျပာဆုိေနၾကသူတို႔ အထူးသျဖင့္ အတုခုိးနည္းယူထုိက္ပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္မညီမညြတ္ ျဖစ္ေနေသာ ေကာသမၺီျပည္ရဟန္းတုိ႔ႏွင့္ ဆက္လက္မေန လုိေသာ ေၾကာင့္ ဗာလကေလာဏကရြာမွ တဆင့္ထုိမေထရ္သုံးပါးထံသုိ႔ ၾကြေရာက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ မညီညြတ္ မႈကုိ အရိယာသူေတာ္ေကာင္းမ်ား လြန္စြာစက္ဆုပ္ရြံရွာသည္ကုိ ဤအျဖစ္အပ်က္က သက္ေသခံေနေပ သည္။ စိတၱသာမဂၢီမွာ မည္မွ်ေလာက္ အေရးၾကီးလွသည္ကုိ နားလည္သေဘာေပါက္ၾကရန္ အထူးလုိ အပ္ေပသည္။
ဇာတကနိပါတ္ သေမၼာဒမာနဇာတ္ေတာ္လာ ငွက္မုဆုိး၏ ပုိက္ကြန္ကို အညီအညြတ္ ခ်ီမပ်ံ သန္းမႈေၾကာင့္ အသက္ေဘးအႏၲရာယ္မွ အၾကိမ္ၾကိမ္လြတ္ေျမာက္ခဲ့ရသည့္ ငုံးငွက္တုိ႔၏ စည္းလုံးညီညြတ္ မႈမ်ဳိးကုိလည္း အတုယူရေပမည္။ အေလာင္းေတာ္ ငုံးမင္းသည္ စိတ္ဓာတ္ညီညြတ္ေရးကို ဦးစြာေဆာင္ရြက္ ခဲ့၏။ ငွက္မုဆုိး၏ပုိက္ကြန္ထဲသုိ႔ က်ေရာက္ေသာအခါ ငုံးငွက္အားလုံး ပိုက္ကြန္ကုိ ညီညြတ္စြာ ကုိက္ခ်ီပ်ံ သန္းႏုိင္ခဲ့ၿပီး ေဘးလြတ္ရာခ်ဳံပုတ္တစ္ခုေပၚသို႔ပစ္ခ်ကာ အသက္ေဘးမွကင္းလြတ္ခဲ့ၾက၏။ ခႏၶာကုိယ္ ေသးငယ္ေသာ္လည္း ညီညြတ္မႈေၾကာင့္ ပုိက္ကြန္ကိုကုိက္ခ်ီပ်ံသန္းႏုိင္ၾကသည္။ တစ္ေန႔ ငုံးငွက္တစ္ ေကာင္သည္ အျခားငုံးငွက္တစ္ေကာင္ေပၚသုိ႔ တက္၍နင္းမိရာမွ စိတ္၀မ္းကြဲကာ မုဆိုး၏ပုိက္ကြန္ကို မကိုက္ခ်ီႏုိင္ၾကေတာ့ဘဲ အေလာင္းေတာ္ငုံးမင္းႏွင့္သူ၏ပရိသတ္မွ အျခားေသာငုံးငွက္တုိ႔ မုဆိုးလက္ တြင္းသုိ႔ သက္ဆင္းၾကရေတာ့သည္။ ဤဇာတ္ေတာ္သည္ စိတၱသာမဂၢီကို အေျခခံေသာ ကာယသာမဂၢီ ျဖစ္ရန္ အေရးႀကီးလွေၾကာင္း ညႊန္ျပေနေပသည္။
စည္းလုံးညီညြတ္မႈ တည္ေဆာက္နည္းစနစ္ပိုင္းတြင္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု၊ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၊ ႏုိင္ငံတစ္ ႏုိင္ငံ၏ ေထာင့္စုံနယ္ပယ္စုံတုိ႔၌ အေျခခံက်လွသည့္ ဆုံခ်က္ သုိ႔မဟုတ္ ဆုံရပ္တစ္ခုကို တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ျပင္ဆင္ၾကဖုိ႔ အထူးလုိအပ္သည္။ ထုိသုိ႔ျပင္ဆင္ႏုိင္ရန္ လူသားတစ္ရပ္လုံး၏ သိျမင္နားလည္မႈပုံစံမွားကုိ ေျပာင္းလဲရပါမည္။ မည္သုိ႔ေလာက္ စိတ္ေစတနာေကာင္းေကာင္း၊ ဉာဏ္ပညာတုိ႔ရွိရွိ လူသားတစ္ဦးစီ၏ အေျခခံသိျမင္နားလည္မႈပုံစံသစ္ တစ္ရပ္မတည္ေဆာက္ႏုိင္လွ်င္ မည္သည့္ညီညြတ္မႈကုိမွ တည္ေဆာက္ ႏုိင္မည္မဟုတ္ေခ်။ နယ္ပယ္အသီးသီးတြင္ “ေခါင္းေဆာင္”ဟူေသာေ၀ါဟာရကုိ နံပါတ္တစ္ေခါင္းေဆာင္ ကိုခ်ည္းနားလည္သိျမင္ေနၾကသည္။ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္စြမ္း၊လုပ္ပုိင္ခြင့္ကိုလည္း အျပည့္လုပ္ႏုိင္စြမ္း၊လုပ္ပုိင္ ခြင့္ကိုခ်ည္း နားလည္ၾကသည္။ တာ၀န္ခြဲေ၀မႈ၊လုပ္ပိုင္ခြင့္ခြဲေ၀မႈ၊ အမ်ားစုေပါင္းဆုံးျဖတ္မႈစသည့္ အမႈေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ကို ယေန႔လူသားတုိ႔ ေလးစားလုိက္နာသိျမင္မႈ အားနည္းေနၾကသည္။ “နဂါးႀကီး၏ အၿမီးျဖစ္ရတာထက္ ၾကက္ကေလး၏ ေခါင္းျဖစ္ရတာက ပုိေကာင္းတယ္” ဆုိသည့္ တရုတ္တုိ႔၏ ကြန္ျဖဴရွပ္အေတြးအေခၚအယူအဆကို လူသားတုိ႔လက္ကုိင္ထားေနၾကသည္။ ဤအခ်က္သည္ စည္းလုံး ညီညြတ္ေသာလူသားပန္းတုိင္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈနယ္ပယ္သစ္ႏွင့္ သန္႔ရွင္းေသာလူမႈအသုိင္းအ၀ုိင္းအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ယေန႔အခ်ိန္ထိ ပီျပင္စြာမတည္ေဆာက္ႏုိင္ျခင္း၊ တက္လွမ္းမႈလမ္းေၾကာင္းႀကီးထြားမလာႏုိင္ျခင္း၏အေျခခံ အေၾကာင္းရင္းတစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။
စည္းလုံးညီညြတ္မႈတည္ေဆာက္ရာတြင္ ေထာင္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္သုံးခုဘက္သုိ႔ ဦးတည္ျဖတ္သန္း ေနသည့္ ေဂါတမဗုဒၶ၏သန္႔ရွင္းေသာအဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ကို စံနမူနာယူၾကရေပမည္။ ဗုဒၶသည္ သူ၏ၿငိမ္း ခ်မ္းေသာ သန္႔ရွင္းေသာသံဃာ့အဖဲြ႔အစည္းတစ္ရပ္တည္ေထာင္ရာတြင္ ဘုံဆုိင္ေလးစားရမည့္ တရား (အဘိဓမၼာ)၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္း ေလးစားရမည့္တရား(၀ိနည္း)၊ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးအျပန္အလွန္ ေလးစားရမည့္တရား(သုတၱန္)ဟူ၍ နည္းစနစ္က်စြာ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ျပဌာန္းတည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶသည္ သူႏွင့္ေခတ္ၿပိဳင္ မတူညီသည့္အျမင္သစ္ေတြကုိ အသိအမွတ္ျပဳလက္ခံခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ သဘာ၀ က်သည့္ တူညီသည့္အျမင္ရွိသူတုိ႔ ပုိၿပီးႀကီးထြားအင္အားမ်ားလာေစရန္ ေန႔ညမနား ေဟာေျပာစည္းရုံးခဲ့ သည္။ မိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းေအာင္တည္ေဆာက္ဖုိ႔ထက္ သူတစ္ပါးကုိမေကာင္းေျပာဖုိ႔ အားစုိက္ေနျခင္း သည္ အင္အားရွိေသာ စည္လုံးညီညြတ္မႈျဖစ္ဖုိ႔ ပုိမုိခက္ခဲသည္ကုိ ဗုဒၶေကာင္းစြာသိျမင္သည္။ တစ္ဖြဲ႔ကုိ တစ္ဖြဲ႔၊ တစ္ဦးကုိတစ္ဦးတုိက္ခုိက္ႏွိပ္ကြပ္မႈမ်ားကိုကန္႔သတ္တားဆီးရန္ ေပသုည(ေျမွာက္ထုိးပင့္ေကာ္ျခင္း) စည္းမ်ဥ္း၊ ဥဇၥ်ာပနက(ကဲ့ရဲ႕ရႈံ႕ခ်ျခင္း)စည္းမ်ဥ္း၊ ဘႎသာပနက(ေျခာက္လွန္႔ျခင္း)စည္းမ်ဥ္း၊ ပဟာရ (ထုိးႀကိပ္ျခင္း)စည္းမ်ဥ္းမ်ားကုိ ပညတ္ေရးစြဲေတာ္မူခဲ့သည္။ “ဘိကၡဴ အာမေႏၲတြာ အာမေႏၲသိ” စသည္ျဖင့္ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းအား အသိေပးအဆုိျပဳတင္သြင္းကာ အတည္ျပဳ ျပဌာန္းခဲ့သည္။
ဗုဒၶအဖြဲ႔အစည္းသည္ ယခုခ်ိန္ထိမယိမ္းမယုိင္ဆက္လက္တည္တ့ံေနျခင္းသည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ေကာင္းႏွင့္ဖြဲ႔စည္းထားျခင္းမဟုတ္ေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ မ်ဳိးႏြယ္၊ေဒသအသီးသီးမွ၀င္ေရာက္လာၾက သည့္အဖြဲ႔၀င္သံဃာတုိ႔သည္ “နံပါတ္တစ္ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ရမည္” ဆုိသည့္ ၿငီစုိ႔စုိ႔အိပ္မက္စိတ္ရုိင္းမ်ားကုိ စြန္႔လႊတ္ၿပီး ေရာက္သည့္ေနရာ လက္တကမ္းအမွီမွာရွိသည့္ က်င့္ၾကံဖြယ္၊ စံျပဳဖြယ္အလုပ္တာ၀န္မ်ားကုိ ဦးေဆာင္လုပ္ကုိင္ေနၾကေသာေခါင္းေဆာင္မဲ့အဖြဲ႔အစည္း၊သုိ႔မဟုတ္ေခါင္းေဆာင္တုိ႔ခ်ည္း ဖြဲ႔စည္းထားေသာ အဖြဲ႔အစည္းသာျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ စင္ေပၚမွာကျပရင္း ရလာမည့္ေက်ာ္ၾကားမႈမ်ား၊လက္ခုပ္သံမ်ားကို လူမသိသူမသိစင္ေနာက္မွာေနၿပီး ကုိယ့္ဇာတ္ညႊန္းေအာင္ျမင္သြားသည္ကုိ ေပ်ာ္ရႊင္သည့္ပီတိအရသာ ထက္ပုိၿပီးႏွစ္သက္တတ္သူမ်ား၊ မင္းသားႀကီးမလုပ္ရ၍ ပတ္မထုိးေဖာက္သူမ်ား၊စင္ေပၚမရမေန ကုတ္ကပ္ တက္သူမ်ား၊ တစ္စင္ေထာင္သူမ်ား လြန္စြာအတုယူထုိက္ေပသည္။ လႈပ္ရွားမႈစင္ လဲၿပိဳမက်သြားဖုိ႔ စင္ေပၚက အရည္အခ်င္းႏွင့္စင္ေနာက္ကအရည္အခ်င္း ဟန္ခ်က္ညီလက္တြဲၿပီး အင္အားရွိေသာစည္းလုံး ျခင္းမ်ဳိးကုိ တည္ေဆာက္ႏုိင္ေၾကာင္း ဗုဒၶ၏အဖြဲ႔အစည္းက မီးေမာင္းထုိးျပေနေပသည္။
၁၉၅၅-ခုႏွစ္တြင္ ကမၻာ႔ထိပ္သီးကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဆုိဗီယက္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ခရုရွက္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံသုိ႔ေရာက္လာခဲ့သည္။ ႏုိင္ငံတြင္းလွည့္လွည္စဥ္ ေရႊတိဂုံေစတီအေရာက္ ေစတီအားလက္အုပ္ခ်ီ ကန္ေတာ့ရာ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးက “ခင္ဗ်ားက ကြန္ျမဴနစ္လုပ္ေနၿပီး ဘုရားရွိခုိးရသလား ဗ်” ဟုေျပာဆုိသည္ကုိ မစၥတာခရွရွက္သည္ “ဗုဒၶကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေလးျပဳရမယ္ဗ်၊ ဘာျပဳလုိ႔လဲဆိုေတာ့ မိမိ၀ါဒကုိ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀)ေက်ာ္ တည္တံ့ေအာင္ ပ်ဳိးေထာင္ခဲ့တဲ့ဗုဒၶရဲ႕စြမ္းပကားဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔ သမုိင္းအရ ဘယ္လူသားကမွလုိက္မမွီႏုိင္ေသးဘူး၊ ခုကၽြန္ေတာ္တုိ႔စည္းရုံးႏုိင္တယ္ဆုိတာ လူဘယ္ႏွစ္ သန္းကုိေနာက္လုိက္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ႏုိင္ၾကသလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ တည္တ့ံေအာင္လုပ္ႏုိင္ၾကသလဲ၊ ဗုဒၶေလာက္ႀကီးျမတ္တဲ့ စည္းရုံးေရးမႈးမ်ဳိး ရွိႏုိင္ပါ့မလား၊ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶရဲ႕စည္းရုံးေရးစြမ္းအင္ကုိ အေလး ျပဳတဲ့အေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္က ခင္ဗ်ားတုိ႔ဓေလ့အတုိင္းရွိခုိးတာဗ်၊ ဒါဟာ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တဲ့အလုပ္ မဟုတ္ လားဗ်ာ” ဟုျပန္ေျပာခဲ့ေလသည္။ ဗုဒၶ၏စည္းရုံးေရးစြမ္းအင္ျပည့္၀ေၾကာင္း၊ စည္းလုံးညီညြတ္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ စံနမူနာ၊အတုယူဖြယ္တုိ႔ႏွင့္ျပည့္ႏွက္ေနေၾကာင္း ကြန္ျမဴနစ္ဖခင္ႀကီးခရုရွက္ ေကာင္းေကာင္းႀကီးသေဘာေပါက္ေလသည္။ အင္အားရွိေသာ စည္းလုံးညီညြတ္မႈျဖစ္ဖုိ႔ ဗုဒၶ၏ျဗဟၼစုိရ္ တရားမ်ားကုိ လက္ကိုင္ထားၿပီး နယ္ပယ္အသီးသီးတြင္လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ မစၥတာခရုရွက္စကားက သက္ေသခံေနေပသည္။
ပညာဉာဏ္ အင္မတန္စူးရွလုိ႔ ဧတဒဂ္ဂုဏ္ထူးစြပ္ခူးထားသည့္ အရွင္သာရိပုတၱရာကုိ ခုနစ္ႏွစ္အ ရြယ္ရွင္သာမေဏငယ္တစ္ပါးက မဆုိစေလာက္ေသာ မညီမညာသကၤန္း၀တ္ရုံမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ေထာက္ ျပခဲ့သည္။ မေထရ္သည္ “မင္းလုိကုိ္ရင္ငယ္တစ္ပါးက ငါ့ကိုလာေျပာ၀ံ့သလား”ဟုစိတ္မျဖစ္ဘဲ ရုိေသ စြာခံယူခဲ့သည္။ ဤအခ်က္ကုိ ယေန႔လူသားတုိ႔ စံျပဳရေပမည္။ နယ္ပယ္အသစ္မ်ား၊ လုပ္ငန္းအမ်ိဳး အစားသစ္မ်ား၊ဦးေဆာင္မႈအသစ္မ်ားကို ဗုဒၶအဖြဲ႔အစည္း၏ထိပ္သီးပုဂၢဳိလ္မ်ားက အသိအမွတ္ျပဳၾကသည္ကုိ စံနမူနာယူၾက ရေပမည္။ “သမဂၢါနံ တေပါ သုေခါ”ဟူေသာစံကို ဗုဒၶအေလးထားသည္။ အရွင္ေဒ၀ဒတ္၏ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းေပၚ အက္ေၾကာင္းေပၚေစသည့္လုပ္ရပ္ကုိ အမႈႀကီးစာရင္း၀င္ထိပ္တန္းအျပစ္ႀကီးတစ္ခု အျဖစ္ သတ္မွတ္ရႈံ႕ခ်ခဲ့သည္။ ေရာဟိနီျမစ္ေရကိုအေၾကာင္းျပဳ၍မညီမညြတ္ျဖစ္ေနေသာ ကပၸိလႏွင့္ ေဒ၀ဒဟ ႏွစ္ႏုိင္ငံအေရးအခင္းကုိ ဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ ၀င္ေရာက္ရင္ၾကားေစ့ေပးေတာ္မူခဲ့သည္။
အျခားေသာအျမင္မတူအဖြဲ႕အစည္းေခါင္းေဆာင္၏ ေနာက္လုိက္တပည့္တစ္ေယာက္ျဖစ္သည့္ အျပင္ ထင္ရွားအေရးပါလွေသာ ‘သီဟ’ အမည္ရွိစစ္သူႀကီးသည္ ဗုဒၶေဟာၾကားခ်က္ကုိနာၾကားၿပီးေနာက္ တပည့္အျဖစ္လက္ခံရန္ ဗုဒၶအားေလွ်ာက္ၾကားခဲ့၏။ “သင္တုိ႔လုိ ထင္ရွားသည့္သူေတြက စဥ္းစဥ္းစားစား လုပ္ရင္ပုိေကာင္းမယ္၊ သင့္အိမ္ကတိတၳိတကၠတြန္းတုိ႔ရဲ႕၀င္ထြက္ရာေနရာျဖစ္တယ္၊ ေရတြင္းသဖြယ္ျဖစ္ တယ္”ဟုဗုဒၶျပန္လည္မိန္႔ၾကားခဲ့၏။ ညီညြတ္ခ်င္ရင္ငါ့ေအာက္ကုိ၀င္၊ ငါ့ေနာက္ကိုလုိက္ဟုဆုိတတ္သည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား လြန္စြာအတုယူထုိက္ေပသည္။ ယဥ္ေက်းေသာလူ႕အဖြဲ႔အစည္း တစ္ရပ္၏အနာဂတ္ အတြက္ စည္းလုံးညီညြတ္စြာပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္သင့္ေသာ္လည္း အရမ္းကာေရာဆြဲသြင္းလွ်င္ကား အကြဲအၿပဲမ်ားႏွင့္အဆုံးသတ္ကာ ေရရွည္စည္းလုံးညီညြတ္မႈကုိ တည္ေဆာက္ႏုိင္ မည္မဟုတ္ေခ်။
နိဂုံးခ်ဴပ္အေနျဖင့္ ညီညြတ္ေရးကိုတည္ေဆာက္ရာတြင္ အျမင္ေဟာင္းမ်ား၊ အစြဲေဟာင္းမ်ားကို စြန္႔ပယ္သင့္ကစြန္႔ပယ္ၿပီး အေျခခံအျမင္သစ္မ်ား အသိအမွတ္ျပဳႀကိဳဆုိျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကရေပမည္။ စင္ေအာက္ႏွင့္စင္ေပၚ၊ ေရွ႕တန္းႏွင့္ေနာက္တန္း ကြာဟမႈမ်ားမရွိေအာင္ ဂရုျပဳၾကရေပမည္။ ကြာဟမႈမဲ့ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းသစ္တစ္ရပ္ျဖစ္ေပၚလာမႈသည္ အင္အားရွိေသာစည္းလုံးညီညြတ္ေရး လႈပ္ရွားမႈႀကီး၏ အသက္ေသြးေၾကာတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အနာဂတ္တြင္ လစ္လပ္မႈ၊ကြာဟမႈမဲ့လူမႈအဖြဲ႔ အစည္း သစ္တစ္ရပ္ျဖစ္ရန္ အင္အားရွိေသာစည္းလုံးညီညြတ္မႈမွသည္ စည္လုံးျခင္းသည္အင္အားအျဖစ္သုိ႔ ေျပာင္းလဲၾကပါစုိ႔ဟု တုိက္တြန္းလုိက္ရပါေတာ့သည္။
တကၠသုိလ္ဖုိးနန္
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment