ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္
Friday, May 26, 2017
နေႏၵာအျမင္ နေႏၵာသေဘာထား ( သုိ႔) ဆရာေတာ္ ဦး၀ီရသူ (အပုိင္း-၂)
၂။ ။စစ္အစုိးရႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ (သို႔) အာဏာလုသတ္ကြင္းအတြင္းမွ ဗုဒၶဘာသာ
********************************************************
ကုိလုိနီေခတ္ပ်က္အတြင္း ဗုဒၶဘာသာအေပၚ ဖိႏွိပ္ဆက္ဆံခံရသည့္ စိတ္ဒဏ္ရာသည္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအေပၚ စြဲျမဲေနခဲ့သည္။ ဗုဒၶဘာသာကုိ TO “RESTORE BUDDHSIM” TO ITS “RIGHTFUL PLACE” IN SOCIETY လူမႈအသုိင္းအ၀ုိင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာ၏အခန္းကဏၭ ေနရာမွန္ ျပန္လည္ေရာက္ရွိဖုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ ျပန္လည္ၾကိဳးပမ္းၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာကုိ ကုိလုိနီလက္ေအာက္မွာ အဖိႏွိပ္ခံခဲ့ရသည္ကုိ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေတြ႔ျမင္ခဲ့ရေသာ က်ြႏုပ္တုိ႔၏ ဘိုးဘြားမ်ားသည္ ယေန႔ဗုဒၶဘာသာမ်ား ထင္မွတ္သိျမင္ထားသည့္ ဗုဒၶဘာသာထက္ မ်ားစြာက်ယ္ျပန္႔ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ ထုိသည္မွာ အျခားမဟုတ္ BC 228 တြင္ စတင္က်င့္သုံးခဲ့ျပီး ေအဒီ ၁၁ ရာစု၊ ပုဂံေနျပည္ေတာ္တြင္ က်ယ္ျပန္႔လာသည့္ ဗုဒၶဘာသာ၏ လူမႈလမ္းညြန္ခ်က္မ်ား၊ နိဳင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္မႈတြင္ လြမ္းမိုးပတ္သက္ ေနမႈမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ဆုိလိုသည္မွာ “ပုဂံ ပင္းယ၊ အင္း၀ ေတာင္ငူ၊ ေနာင္မူေညာင္ရမ္း၊ ကုန္ေဘာင္နန္းတုိင္၊ တင့္လွ်မ္းေ၀စည္၊ မင္းေနျပည္” ဆုိသည့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ က်င့္သုံးခဲ့သည့္ ဗုဒၶဘာသာ၏ ေမွးမွိန္ေနသည့္ မႈလတန္ဖိုးကုိ ျပန္လည္ေပးအပ္လိုၾကသည္။ သည့္အတြက္ ၁၉၄၇ ကိုလုိနီအစုိးရ ဆုပ္ခြာသြားျပီးေနာက္ လြတ္လပ္ခါစ နိဳင္ငံေတာ္၏ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္တြင္ "The State recognizes the special position of Buddhism as the faith professed by the great majority of the citizens of the Union." (ဗုဒၶဘာသာသည္ နိဳင္ငံ၏ လူမ်ိဳးအမ်ားစု ကုိးကြယ္ေသာ ဘာသာအျဖစ္ အထူးရာထူးတစ္ရပ္ကုိ နိဳင္ငံေတာ္က အသိအမွတ္ျပဳသည္) ဟု ထည့္သြင္းေရးဆြဲခဲ့သည့္။ ထုိေနာက္ ၁၉၄၈ တြင္ သာသနာေရး၀န္ႀကီးထားရွိကာ ဗုဒၶဘာသာကုိ ေစာက္ေရွာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၄ တြင္ ဆဌသံဂါယနာ တင္ပြဲၾကီး က်င္းပခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ဦးေန၀င္း စစ္အစုိးရလက္ထက္တြင္ ေနရွင္နယ္လစ္ဇင္မွ ဘားမီးေ၀းဆုိရွယ္လစ္ဇင္သုိ႔ ေျပာင္းလဲဖုိ႔ ဖိအားေပးလုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။ ထုိအကူးအေျပာင္းတြင္ မႈလတန္ဖိုးမ်ား ျပန္လည္ရရွိကာစ ဗုဒၶဘာသာလည္း နိဳင္ငံေရးသမားမ်ား၏ အာဏာလုသတ္ကြင္း အတြင္းသုိ႔ ျပန္လည္က်ေရာက္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶဘာသာကို ဖိႏွိပ္ခ်ိဳးႏွိမ္ခဲ့ၾကသည္။
၂၀ ရာစုအေစာပုိင္းကာလကတည္းက ရဟန္းပ်ိဳသမဂၢအဖြဲ႔၊ YMBA (YMCA) လုိ မ်ိဳးခ်စ္ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းသားမ်ားအဖြဲ႕မ်ားက တိုင္းျပည္လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တုိက္ပြဲ၀င္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိတြင္ ထင္ရွားေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ ဦးဥတၱမႏွင့္ ဦး၀ိစာရတုိ႔ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ၁၉ ရာစုေႏွာင္းပုိင္းကာလကတည္းက ျပင္သစ္၊ အီဂ်စ္၊ အိႏၵိယ၊ ဂ်ပန္၊ ကိုရီးယား၊ တရုတ္နိဳင္ငံမ်ားႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွနိဳင္ငံမ်ားကို သြားေရာက္ခဲ့ျပီး တုိက်ိဳ Academy of Buddhist Science တြင္ ပါဠိ၊ သကၠတ စာေပမ်ား ပုိ႔ခ်ေပးခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ နိဳင္ငံေရးနယ္သုိ႔ေရာက္ရွိကာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ႏွင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏုတုိ႔လို မ်ိဳးခ်စ္လူငယ္မ်ားကုိလည္း ေမြးထုတ္ေပးခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစာရမွာ ၿဗိတိသွ်အစုိးရကုိ ၁၆၆ ရက္ၾကာ အစာငတ္ခံ ဆႏၵျပရင္း ရန္ကုန္ေထာင္အတြင္းမွာ ပ်ံေတာ္မူသြားရွာသည္။ အမ်ိဳးသား နိဳင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ ေခတ္ဦးႏွစ္ဦးပုိင္း ကတည္းက တုိင္ျပည္လုိအပ္သည့္အခါတုိင္း ရဟန္းေတာ္မ်ား ယခုကဲ့သုိ႔ ပါ၀င္လာခဲ့ၾကသည္မွာ ထင္ရွားသည္။ ထုိရဟန္းေတာ္မ်ား၏ အိမ္မက္သည္ ပါလီမန္တြင္ ထုိင္ခုံရရွိေရးအတြက္မဟုတ္ ျပည္သူမ်ား ဒုကၡေရာက္ေနျခင္းႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္သမုိင္းေၾကာင္းရွိသည့္ နိဳင္ငံတြင္းဗုဒၶဘာသာႏွင့္ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ တည္တံ့ေရးကုိသာ ဦးတည္ၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ ထုိေၾကာင့္ ယခုလုိ တုိင္းျပည္ဟာ Socialism ႏွင့္ Liberalism နိဳင္ငံေရးသမားမ်ားအၾကား ၾကေရာက္ေနသည့္အခါတြင္လည္း ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ျပည္သူ႔ဘက္မွ ရပ္တည္ခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဤအခ်က္ကုိ ၁၉၈၈ (Four Eights Uprising) ႏွင့္ ၂၀၀၇ (Saffron Revolution) တုိ႔တြင္ ထင္ရွားစြာ ေတြ႔ရသည္။ ျခဳံျပီးသိျမင္ရေသာ္ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားသည္ Colonialist, Socialist, ႏွင့္ Liberalist အဆက္ဆက္တြင္ Nationalist (အမ်ိဳးသားေရးသမား) မ်ားအျဖစ္ ဆက္တုိ္က္ ရပ္တည္လာသည္မွာ ထင္ရွားသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဆုိရွယ္လစ္ အာဏာရွင္စစ္အစုိးရကို ျပည္သူမလုိလား၍ Liberal Democrats (LibDems) ႏွင့္ လက္တြဲကာ ဒီမုိကေရစီေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ျပည္သူႏွင့္အတူ ရပ္တည္ခဲ့သည္။ ယင္းအခ်က္ကို ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ လက္ရွိအစုိးရ NLD ပါတီအနိဳင္ရခဲ့ေပမယ့္ Military Junta ရဲ႕ အာဏာလြဲေျပာင္းဖုိ႔ ျငင္းဆုိခဲ့မႈေၾကာင့္ LibDems မ်ားကုိ အျပည့္အ၀ေထာက္ခံ အားေပးခဲ့မႈကို ၾကည့္၍ သိနိဳင္သည္။ ၂၀၁၂ ေႏွာင္းပုိင္းခ်ိန္ထိ LibDems မ်ားကုိ ေထာက္ခံအားေပးခဲ့သည္။ ၂၀၁၃-၁၄ တြင္ LibDems မ်ား၏ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကုိ အာရုံစုိက္မႈ နည္းပါးသည့္အတြက္ ေခတ္အဆက္ဆက္ Nationalists မ်ားအျဖစ္ ရပ္တည္ခဲ့ေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအဖုိ႔ လစ္ဘရယ္မ်ားႏွင့္ ခြဲခြါခဲ့ေတာ့သည္။ ၂၀၁၄ တြင္ အမ်ိဳးသားေရး တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူ ရဟန္းေတာ္ႏွင့္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားစုေပါင္းကာ Patriotic Association of Myanmar ( မဘသ) ကုိ စတင္ဖြဲ႔စည္ခဲ့သည္။ ယခုခ်ိန္ထိ မဘသအဖြဲ႔သည္ အမ်ိဳးသားေရးႏွင့္ ကူညီ ကယ္ဆယ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား တစုိက္မတ္မတ္ လုတ္ေဆာင္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ အစုိးရဌာနမ်ား အမ်ိဳးသားေရး ထိပါးသည္ကုိပင္ မဘသသည္ သေဘာထား ေၾကညာခ်က္မ်ားထုပ္ျပန္ျခင္း လူထုေထာက္ခံပြဲမ်ား၊ ကန္႔ကြတ္ပြဲမ်ားက်င္းပကာ သတိေပးျခင္းမ်ားကို ေတြ႔ရသည္။ မဘသ ႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ လက္ရွိ္အစုိးရသည္ သတိထားကုိင္တြယ္ေနသည္မွာ ထင္ရွားသည္။ သီရိလကၤာနိဳင္ငံ နိဳင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ကုိ ၾကည့္ကာ ျမန္မာနိဳင္ငံတြင္လည္း ၂၀၃၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အမ်ိဳးသားေရးအေျချပဳ အမတ္မ်ား (မဘသ) ပါ၀င္လာနိဳင္သည္ဟု ျမန္မာ့နိဳင္ငံေရးကြ်မ္းက်င္သူမ်ားက ခန္႔မွန္းထားၾကသည္။ (ဆက္ရန္)
နေႏၵာအျမင္ နေႏၵာသေဘာထား ( သုိ႔) ဆရာေတာ္ ဦး၀ီရသူ (အပုိင္း-၁)
နိဒါန္း
*********
ဆရာေတာ္ အေၾကာင္းနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကုိေျပာလွ်င္ ေထာက္ခံသူမ်ားႏွင့္ မေထာက္ခံသူမ်ားၾကားမွာ ကုိယ့္ရဲ႕ခံစားခ်က္အတုိင္း ကြဲလြဲမႈတစ္စုံတစ္ရာ သုိ႔မဟုတ္ အျငင္းပြားမႈ ျဖစ္လာမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္အေၾကာင္းကုိ ေမးျမန္တဲ႔အခါ အေပၚယံသိျမင္ထားသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကုိ ေပတံထားျပီး ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်လို႔ မရနိဳင္ဟု မိမိ ယူဆသည္။ မိမိအေနျဖင့္ ဆရာေတာ္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို သိျမင္ၾကည့္သည့္အခါ မီဒီယာမ်ားက ေဖာ္ျပၾကသည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားအျပင္ သမုိင္းဆုိင္ရာအျမင္ႏွင့္ စိတ္ခံစားခ်က္အျမင္မ်ာကုိ ထည့္တြင္းစဥ္းစားျဖစ္သည္။ ၂၀၁၀ ၊ေနာက္ပုိင္းတြင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏွင့္ ေတာင္အာရွတြင္ အျမင္မတူသည့္ အုပ္စုေတြၾကား ပတိပကၡႏွင့္ ထိပ္တုိက္ေတြ႔ဆုံမႈမ်ား မ်ားျပားလာသည္။ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားလည္း ေပၚလာသည္။ ယင္းတုိ႔တြင္ သီဟုိဠ္ရွိ BBS(BUDDHIST STRENGHT FORCE) ႏွင့္ျမန္မာနိဳင္ငံတြင္ မဘသ (အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး) အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ မီဒီယာပုံရိပ္တြင္ တဟုန္ထုိးထင္ဟတ္လာသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္သည္။
၁။ ။ျမန္မာ့သမုိင္းေၾကာင္းႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ
**************************
ရွည္လ်ားလွသည့္ ျမန္မာနိဳင္ငံႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ သမုိင္းေၾကာင္းမ်ားကို ျပည့္စုံေအာင္ေဖာ္ျပဖုိ႔ထက္ အတုိခ်ဳပ္ လုိအပ္ေသာအခ်က္အလက္မ်ားကုိသာ အၾကမ္းဖ်င္း ခ်ျပလုိသည္။ ျမန္မာ့ပညာေရးႏွင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႕ အတိတ္သမုိင္းကုိ ေထာက္ဆလ်င္ ျမန္မာျပည္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႕ PRIMACY ၊ျဖစ္မႈကုိ လက္ခံရမည္ျဖစ္သည္။ ထုိအဓိကက်မႈ၏ အက်ိဳးဆက္တစ္ရပ္ကုိ ျမန္မာနိဳင္ငံ ၁၉ ရာစု၊ ကုိလုိနီလက္ထက္တြင္ ပုိမိုထင္ရွားစြာ ေတြ႔ျမင္နိဳင္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ ပညာတတ္ျမန္မာမ်ားက နယ္ခ်ဲ႕မ်ားႏွင့္ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳမ်ားက ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အခန္းကဏၭကို အားေပ်ာ့ေစသည္၊ ဖ်က္ဆီးေနသည္ဟု သိျမင္လာၾကသည္။ အေတြသစ္မ်ား ေပါက္ဖြားလာခဲ့ၾကသည္။ CULTURAL MOVEMENT (ယဥ္ေက်းမႈအေျပာင္းအလဲ) မ်ား ျပင္ထန္လာခဲ့သည္။ NATIONALISTS (အမ်ိဳးသားေရးသမားမ်ား) ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ထင္ရွားသိသာဆုံးအခ်က္မွာ ထိုသိျမင္မႈမ်ားေၾကာင့္ ပညာေရးတြင္ အဂၤလိပ္ေက်ာင္းမ်ား ေပၚလာခ်ိန္ ေနရွယ္နယ္စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ေပၚလာခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထုိအခ်ိန္ကတည္းက အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ေစာက္ေရွာက္ေရး ႏိုးေဆာ္မႈမ်ား၊ အုပ္စုမ်ား စတင္ေပၚလာခဲ့သည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကုိလုိနီလက္ေအာက္ က်ေရာက္ခဲ့သည့္အတြက္ ေနရွင္နယ္လစ္ စိတ္ဓာတ္မ်ားမွာ အျမစ္တြယ္လာသည္။ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ပုိင္းထိ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓာတ္မ်ားရွင္သန္ဖုိ႔ ေဆာ္ၾသမႈမ်ား မ်ားစြာရွိခဲ့သည္။ ထုိတြင္ ေတာင္ျမိဳ႕ မဟာဂႏၶာရုံဆရာေတာ္ႀကီးေရးသားသည့္ အနာဂါတ္သာသနာေရး အမည္ရွိ စာအုပ္သည္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေရးသားသည့္ အမ်ိဳးသားေရး စာအုပ္တစ္အုပ္လည္း ျဖစ္သည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ေရးသားၾကသည္။ ေရြဒုန္းဘီေအာင္၏ ကုိယ္ေတာ့္ ကရုဏာ၊ ေရႊခ်ိန္ခြင္၊ အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာ စုိးေၾကာက္စရာ စသည့္ စာအုပ္မ်ားေပၚလာခဲ့ေတာ့သည္။ ဇာတ္ေကာင္ကြဲေပမယ့္ အေျခခံေက်ာရုိး စိတ္ခံစားခ်က္မ်ားသည္ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု ဆသံဂါယနာ တင္ျခင္းသည္ နိဳင္ငံေရးအျမတ္ထုတ္မႈဟု လူေျပာသူေျပာ ရွိေပမယ့္ နယ္ခ်ဲ႕ႏွင့္ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳမ်ား သင္ၾကားေပးခဲ့သည့္ ေနရွင္နယ္လစ္ အေတြးအျမင္မ်ားေၾကာင့္ဟု အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုအျဖစ္ ယူဆနိဳင္သည္။
Sunday, October 12, 2014
Saturday, October 11, 2014
Subscribe to:
Posts (Atom)